Weet je nog, op het schoolplein. In de pauze lekker hoepelen met felgekleurde (glitter)hoepels. Wat we toen nog niet wisten, is dat hoepelen ontzettend goed voor je is! Naast dat het erg leuk is, kun je hier een complete workout uithalen. Waarom zou je eigenlijk niet meer hoepelen als volwassen zijnde? Misschien overtuigen deze redenen je om weer te gaan beginnen met deze leuke sport.

1. Een platte buik dankzij de hoepel

Wat?! Ja, je leest het goed. De hoepel kan je helpen aan een strakkere buik. Als je fanatiek hoepelt, verbrand je calorieën en verstevig je je romp. De perfecte combinatie om die buik strakker te zien worden. Kom maar op met die slanke taille!

2. Spieren trainen

Laten we het nog even wat uitgebreider hebben over die spieren. Dankzij een hoepelworkout train je je buik- en rugspieren. Hoepel je met een fitness hoepel (een verzwaarde variant), dan zul je je romp extra snel trainen. Zorg er wel voor dat je dit rustig opbouwt, een blauwe buik is geen pretje!

Naast je romp, komen ook de been- en bilspieren aan de beurt. Wil je er een full body hoepel workout van maken? Dat kan! Train tijdens het hoepelen je armen of breng variatie aan in snelheid. Draai de hoepel eens de andere kant op of probeer te lopen terwijl je de hoepel in de lucht houdt. Daar train je wel wat spieren mee.

3. Soepele rug en heupen

Je zult al snel merken dat je rug en heupen soepeler worden. Dit is goed voor je motoriek, bloedcirculatie en spijsvertering. En als je last hebt van lage rugpijn, kan hoepelen helpen om deze pijn te verminderen of zelfs te laten verdwijnen. Lage rugpijn ontstaat vaak door rugspieren die verslapt zijn, daar wordt tijdens deze workout wel aan gewerkt (Let er wel op dat het hier niet gaat om alle soorten rugklachten).

4. Hoepelend calorieën verbranden

Per 10 minuten hoepelen, kun je zo’n 100 kilocalorieën verbranden (afhankelijk van het soort hoepel en hoe fanatiek je hoepelt). Of je echt zult afvallen, hangt natuurlijk ook af van wat je eet, maar het hoepelen is vergelijkbaar met hardlopen als het gaat om calorieën verbranden. Ideaal als hardlopen niet helemaal je ding is of als je op zoek bent naar wat variatie in je trainingsschema. Waarom zijn we eigenlijk ooit gestopt met deze sport?!

5. Hoepelen is leuk

Het vraagt misschien wat discipline om je hoepel er elke dag bij te pakken, maar als je eenmaal aan de gang bent, is het ontzettend leuk! En de meeste hoepels zijn gemakkelijk mee te nemen. Je kunt ze bijvoorbeeld uit elkaar halen of in elkaar vouwen. Heerlijk hoepelen in de buitenlucht, op een festival of goed in te zetten als morning workout tijdens een weekendje weg. Zorg er wel voor dat je ruimte hebt als je begint met je workout! (Tenzij je die vaas toch al niet zo mooi vond).

Wil jij ook graag (leren) hoepelen?! Het is niet moeilijk, je moet alleen even weten hoe. Ik verzorg workshops op aanvraag in (de buurt van) Groningen. In 1,5 uur leer je de basis van hoepelen en hoe je dit kunt verwerken in een pittigere workout. De perfecte combinatie van plezier maken en werken aan een fitter lichaam en een energieker gevoel. Workshops kunnen aangevraagd worden vanaf 6 personen. Lijkt dit je leuk? Stuur een bericht voor meer informatie.

Leave a Reply