Als je regelmatig gaat hardlopen, is het prettig om je route, tempo en afstand te variëren. Een weerstandsparachute aan je trainingsschema toevoegen geeft je de mogelijkheid om de intensiteit van je run aan te passen. Een goed idee? Of is dit een onhandig ding wat je achter je aan sleept? Lees gauw verder, ik vertel je meer.

Wat is een weerstandsparachute eigenlijk?

Deze parachute, ook wel speedparachute genoemd, zit tijdens je run vast om je middel. Met klitteband is deze gemakkelijk te bevestigen en one size fits all (nou ja, de meeste maten dan). Het parachutje dat achter je aan vliegt, vangt wind, waardoor je weerstand ervaart en nog harder moet rennen om op je gebruikelijke tempo uit te komen. Ideaal wanneer je jezelf eens uit wilt dagen en je je huidige training wilt afwisselen.

Klinkt allemaal positief! Toch zijn er een aantal punten om rekening mee te houden.

Weersomstandigheden

Je bent afhankelijk van wat de wind van plan is. Je kan een training met een weerstandsparachute al ver vantevoren in je trainingsschema inbouwen, maar uiteindelijk weet je pas van tevoren of het een goede dag is om dit item in te zetten. Staat er helemaal geen wind? Dan moet je wel heel vlot rennen om de parachute niet over de grond te laten slepen. Wanneer er juist erg veel wind staat, is het goed om de juiste locatie uit te zoeken. Een open veld of rennen over het strand is in dat geval misschien niet zo’n goed idee.

Route

Dat je rekening moet houden met de windkracht weet je inmiddels. Maar wat denk je van je route? Zelf loop ik meestal een rondje. Wat betekent dat je te maken krijgt met wind van voren, achter en opzij. Niet ideaal voor het lopen met parachute. zorg er daarom voor dat je een lange rechte route kunt lopen, hier kun je ook ideaal een interval training van maken: met de parachute een eind sprinten, rustig zonder parachute terug joggen/lopen. De parachute is namelijk  ook gemakkelijk op te vouwen en mee te nemen tijdens de afstanden die je zonder de parachute af wilt leggen.

Speciaal voor jou nog even op een rijtje:

+ Goede afwisseling in je trainingsschema
+ Verzwaar je run op een gemakkelijke manier
+ Ideaal tijdens je intervaltraining
+ Makkelijk op te bergen
– Lastig van tevoren te plannen
– Afhankelijk van de windkracht
– Pas je route aan

Dus:
Als je een goede route hebt gevonden en de windkracht is niet extreem hard of zacht, dan is het zeker een aanrader! Het is erg leuk om met deze parachute een andere manier van lopen te ervaren.

Leave a Reply