Motivatie – moti’va(t)si

‘De wens om iets dat je wilt doen ook werkelijk te doen’
Iedereen heeft er wel eens last van. Even totaal geen motivatie kunnen vinden. Motivatie om de sportschool in te duiken, om naar buiten te gaan of om jezelf überhaupt van de bank af te krijgen. Zonde, want het kan zoveel voor je doen als je wél je motivatie kunt vinden.
Hoe kun je er dan voor zorgen dat je je drijfveer weer terugkrijgt? Om jezelf weer een boost te kunnen geven, is het belangrijk om te weten waar je motivatie vandaan komt.

Motivatie kun je in twee categorieën indelen. Intrinsieke en extrinsieke motivatie. Oftewel, motivatie van binnenuit (intrinsiek) en motivatie van buitenaf (extrinsiek).

Wanneer je motivatie van buitenaf komt, ben je gemotiveerd om een bepaalde activiteit uit te voeren omdat er een beloning tegenover staat of omdat je een straf wilt voorkomen. Je doet dit dus niet per se omdat je er zelf van geniet. Denk hierbij aan sporten omdat je een prijs wilt winnen, huiswerk maken zodat je niet de klas uitgestuurd wordt en een hogere baan aannemen om meer geld en status te verdienen.

Intrinsieke motivatie komt van binnenuit. Het motiveert je omdat een activiteit persoonlijk loont. Je doet dit niet voor een beloning van buitenaf, maar voor een beloning van binnenuit. Het geeft je een goed gevoel, je wordt er blij van of het draagt bij aan je persoonlijke ontwikkeling. Hierbij kun je denken aan het beoefenen van een sport omdat je dit leuk vindt om te doen, studeren omdat je het onderwerp interessant vindt of een baan aannemen omdat je hierin uitgedaagd wordt om jezelf te ontwikkelen.

Ben je gevoelig voor bonussen, lof en onderscheidingen? Dan kun je hier prima je motivatie uit halen. Wees wel voorzichtig met deze extrinsieke vorm van motivatie, te veel beloningen kunnen de intrinsieke motivatie namelijk verminderen.

Tips voor meer intrinsieke motivatie

1. Schrijf je doel op
De eerste stap is nadenken over je doel. Wat wil je eigenlijk bereiken, waar wil je voor gaan? Door dit op te schrijven word je gedwongen om een duidelijk beeld te creëren en goed te weten waar je naartoe wilt.

2. Betrek je omgeving
Laat mensen om je heen weten waar je aan wilt werken. Bemoediging kan je namelijk helpen om je intrinsieke motivatie te vergroten. Misschien zijn er wel mensen die met je mee willen doen. Hartstikke gezellig en een goede (extra) stok achter de deur.

3. Daag jezelf uit
Wanneer je jezelf uitdaagt, geef je jezelf de mogelijkheid en ruimte om te verbeteren. Je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling. Misschien had je nooit verwacht dat je een uur achter elkaar zou kunnen sporten of dat je een 4 mijl zou kunnen rennen. Moet je nagaan hoe het voelt als het je wél lukt!

4. Maak het leuk 
Je motivatie van binnenuit wordt gelijk een stuk groter als je iets doet wat je écht leuk vindt. Wees daarom niet bang om er iets leuks van te maken. Wil je fitter worden, maar vind je sporten in de sportschool maar niets? Zoek een sportgroep die in de buitenlucht in beweging komt. Of ga weer een sport doen waar je vroeger ontzettend blij van werd. Zoals hoepelen, apekooi of turnen.

5. Vier successen 
En dan bedoel ik niet alleen het succes dat samenhangt met het behalen van je einddoel. Nee, alle kleine successen tellen. Heb je een maand lang volgehouden om te gaan sporten? Super goed! Vier het door met een paar vriendinnen te gaan wandelen, koffie te drinken of trakteer jezelf op dat leuke sportshirt.

6. Geef niet op 
Iedereen heeft wel eens momenten waarop het ineens een stuk lastiger is om de deur uit te stappen. Het regent, er is een leuk programma op tv of je hebt ineens een deadline die tussendoor komt. Laat je succes niet afhangen van dit moment. Doe een regenjas aan, kijk het programma later terug of sport een kwartier in plaats van een uur. Toch niet gelukt? Morgen is er weer een dag!

7. Wees trots 
Je bent super goed bezig. Daar mag je trots op zijn! Zorg ervoor dat je de lat niet te hoog legt en dat je niet te streng bent voor jezelf. Elke keer dat je besluit iets te doen waarbij je werkt aan je doel, doe je iets waar je trots op mag zijn!

Klinkt dit allemaal heel logisch, maar lukt het je maar niet om dit zelf uit te voeren? Een personal cheerleader kan je helpen om een motivatieboost te krijgen. Geen excuses meer!

Leave a Reply