Afgelopen week kreeg ik een artikel uit het Dagblad van het Noorden doorgestuurd waarin staat dat Nederlanders te weinig water drinken. Gemiddeld drinken we 5 glazen water per dag, terwijl 7 tot 10 glazen (totaal zo’n 2 liter) door het Voedingscentrum geadviseerd wordt.

Wat me nog het meest verbaasd is dat de helft van de ondervraagden in een groot water drink onderzoek van zorgverzekeraar Menzis DENKT goed bezig te zijn.. Terwijl ze toch echt te weinig water binnenkrijgen. Zelf ben ik veel bezig met water drinken. Ik ben dus ook een van die mensen die denkt voldoende te drinken. Maar is dat ook echt zo? Dat ga ik uitzoeken.

Water is gezond
Via je voeding krijg je een deel van je benodigde hoeveelheid vocht binnen. Maar het is belangrijk om dit aan te vullen met het drinken van water. Water zorgt voor de opname van voedingsstoffen in ons lichaam en voor de afvoer van afvalstoffen. Drink je genoeg water, dan zullen je nieren gemakkelijker je bloed en je lichaam kunnen filteren.

Of het nou buiten tien graden vriest of dertig graden boven nul is en je lekker op een terrasje zit, je lichaam is constant bezig met het reguleren van je lichaamstemperatuur. Om ervoor te zorgen dat je lichaam niet oververhit raakt op dat terras, transpireer je. Ook wanneer je bijvoorbeeld flink gesport hebt, is dit het geval. Om te kunnen zweten, is vocht nodig. Je watergehalte moet dus continu worden bijgevuld.

Tijd om verandering te brengen in het resultaat van dit onderzoek en ervoor te zorgen dat we elke dag aan die 2 liter water komen. Wist je trouwens dat je lichaam voor 60 tot 70 procent uit water bestaat?! Noodzaak dus om dit op peil te houden!

Daarom heb ik een water challenge in het leven geroepen. Minimaal een week lang, elke dag 2 liter water drinken. Simpel toch? Als het echt zo simpel is, waarom haalt maar 15 procent van de Nederlanders dit dan? Dat kan beter! We gaan van Nederlanders goed gehydrateerde mensen maken!

Een week lang heb ik bijgehouden hoeveel water (en kruidenthee) ik heb gedronken, met als doel om elke dag boven die 2 liter uit te komen. Ik ben er zeker achter gekomen hoe gemakkelijk het is om te DENKEN dat je voldoende drinkt, terwijl je de hele middag het drinken even overslaat vanwege een drukke agenda. Een puntje om aan te denken in de toekomst.

Wat ik verder merk nu ik elke dag voldoende water binnen krijg; ik voel me alerter, ik heb geen last meer van droge lippen, heb minder zin om te gaan snacken en ik loop aanzienlijk vaker richting de wc, maar hé, daarmee spoel ik alle afvalstoffen weg toch?!

Hier volgen een aantal (van jullie) tips, om ervoor te zorgen dat deze 7-daagse challenge een doel voor elke dag gaat worden. ​

  • Begin de dag met een groot glas water;
  • Vul een bidon van 500ml vier keer op een dag. Drink er één leeg voordat de werkdag begint, één voor de lunch, één voor het einde van de werkdag en één in de avond;
  • Zet een fles water op het bureau, in het zicht, zo denk je er sneller aan om water te drinken;
  • Is het alweer tijd voor de lunch? Zorg ervoor dat je voor die tijd een glas water drinkt. Doe dit ook bij de andere maaltijden;
  • Drink bij elk kopje koffie/thee ook een glas water;
  • Kijk naar de kleur van je urine. Is dit te donker? -> water drinken (de kleur van Fanta is echt te donker!);
  • Vind je water maar saai? Maak je eigen mix door munt, komkommer, sinaasappel of framboos aan je water toe te voegen.

Aan (te) veel water drinken, zitten ook gevaren vast. Dus pas op! Je lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid water verwerken. Drink je te veel in één keer, dan kan je je lichaam te veel belasten en kan er watervergiftiging optreden. De nieren kunnen ongeveer 0,8 tot 1 liter water per uur verwerken, goed over de dag verspreiden dus!

Is jouw glas inmiddels al leeg?!

Benieuwd naar mijn andere challenges? Lees hier over mijn 12 medailles in 12 maanden challenge. 

Leave a Reply