Sport je omdat je wilt afvallen, omdat je spieren wilt opbouwen of vanuit schuldgevoel omdat je misschien niet genoeg beweegt? Deze redenen kunnen je ongetwijfeld in beweging krijgen, maar op lange termijn blijft het lastig om dit vol te houden. Hoe zorg je dan voor motivatie op lange termijn?

Breng plezier in sporten!

Dankzij deze tips kun jij je sportplannen straks veel makkelijker waarmaken.

Doe iets wat je leuk vindt
Leuke activiteiten krijgen namelijk sneller voorrang in je planning. Ken je dat? Je week zit zo vol. Naast werken, afspreken met vrienden en het afwerken van je to do lijst, blijft er weinig tijd over. Een week is snel voorbij en het sporten is er snel weer bij ingeschoten. Grote kans dat sporten een hogere plek op je to do lijst krijgt als je er plezier in hebt.

Wees creatief
Zie je het nut van hardlopen niet in, ben je niet goed in voetbal of hik je steeds weer aan tegen dezelfde riedel in de sportschool? Bedenk een andere manier om aan je beweging te komen. Alles kan, zolang je maar van de bank af komt. Doe een ramenlap-wedstrijd met de buurvrouw, begin de dag met een hoepelsessie of zet een speurtocht uit. Dat maakt het gelijk een stuk leuker. Even geen inspiratie? Ik help je graag.

Kies een leuk sportmaatje uit
Samen aan een sportief doel werken, elkaar uitdagen en tussendoordoor lekker bijkletsen. Perfect te combineren en je bent net zoveel tijd kwijt als een uurtje samen bellen. Heb je toch een keer moeite om van de bank af te komen? Dan heb je gelijk een stok achter de deur en nog meer motivatie om wél te gaan sporten.

Sta stil bij alle positieve veranderingen die samengaan met het sporten
Je hebt ongetwijfeld een doel voor ogen wanneer je je weer in je active wear hijst. Maar sta ook eens stil bij alle andere positieve veranderingen. Met regelmaat sporten kan bijdragen aan meer energie en een actiever gevoel. Boodschappen tillen gaat ineens makkelijker en gezonde keuzes worden sneller gemaakt. Denk ook eens aan je vrolijkere humeur en het trotse gevoel dat je hebt als je net met plezier je workout afgerond hebt.

Oh en hou jezelf niet voor de gek. Ga je smoesjes verzinnen? Misschien moet je dan toch de bovenstaande punten nog een keer doorlezen en kijken of je iets aan kunt passen. Een personal cheerleader inschakelen is natuurlijk ook een goede optie.

Leave a Reply